veelgestelde
vragen

Hier vind je antwoorden op veelgestelde vragen en praktische informatie over onze school. Of je nu meer wilt weten over het lesprogramma, de overstap naar de middelbare school of wat je als leerling kunt verwachten, we hebben alles hieronder voor je op een rij gezet. Heb je toch nog een vraag? Neem gerust contact met ons op!

1: Wat houdt Millennium Skills precies in?

Millennium Skills (MiSk) is een programma waarin je vaardigheden ontwikkelt die essentieel zijn voor jouw toekomst. Denk hierbij aan samenwerken, creatief denken en programmeren. Het MiSk-programma heeft drie stromen: Technologisch Design (TD), Nieuwe Media (NM) en Junior Business School (JBS). Gedurende een schooljaar volgen leerlingen alle drie de stromen.

Meer informatie kan je hier vinden.

2: Is de school makkelijk bereikbaar?

De CSB is bereikbaar met tramlijn 5, tramlijn 6, de Amstelveenlijn 25, bus 165, 199 en met de fiets. De school ligt aan fietspaden en veilige oversteekplaatsen. Ook vanuit de randgemeenten is de school goed bereikbaar.

3: Hoeveel leerlingen zitten er in een brugklas op de CSB?

Dit jaar zitten er in de brugklassen tussen de 23 en 29 leerlingen.

4: Kom ik bij mijn klasgenoten/vrienden in de klas?

Als je graag bij klasgenoten/vrienden in de klas wilt, kan je dat op het aanmeldingsformulier vermelden. Wij houden daar zoveel mogelijk rekening mee.

5: Hoe ziet een schooldag er uit qua tijden?

Hier is een overzicht van de schooldag op de CSB:

  1. Starttijd: de schooldag begint om 8.30 uur.
  2. Ondersteuning/verrijking: drie keer in de week is er op het eerste uur een ‘bijles’ uur of een ‘verrijkingsuur’ waarvoor je je kunt inschrijven.
  3. Lesduur: alle lessen duren 50 minuten, behalve het tweede uur, dat 5 minuten langer duurt om de dag te openen.
  4. Laatste les: in de brugklas is de laatste les in principe het 6e of 7e uur, wat betekent tot 14.30 uur of 15.35 uur.

6: Welke vakken krijg ik op de CSB?

In de onderbouw (1e en 2e klas) krijg je de vakken Nederlands, Engels, wiskunde, biologie, Frans, geschiedenis,  levensbeschouwing, natuur-scheikunde (nask), muziek, tekenen, millennium skills en lichamelijke opvoeding. In de eerste en tweede klas vwo krijg je in plaats van levensbeschouwing het vak filosofie. Vanaf de tweede klas krijg je ook Duits en aardrijkskunde.  Naast deze reguliere vakken heb je ook mentorles en, voor wie dat nodig heeft of graag wil, extra reken- en taallessen.

Als je naar 3 mavo of 4 havo/vwo gaat kies je voor een profiel met bijbehorend vakkenpakket (verplichte vakken en keuzevakken). Dat zijn de vakken waarin je eindexamen gaat doen.
In de bovenbouw havo kan je op de CSB ook kiezen voor het vak Spaans en het praktijkgerichte programma businessclass. Op het vwo kan je kiezen voor het vak filosofie en in de mavo voor het praktijkgerichte programma dienstverlening en producten.

 

7: Wat houdt het eerste uur met ondersteuning/verrijking in?

Op drie dagen per week is er op het eerste uur ondersteuning voor lezen, rekenen en reguliere vakken mogelijk. Leerlingen kunnen zich hiervoor inschrijven en soms bepaalt de docent dat het nodig is.  Het is een gelegenheid waarbij elke leerling met een specifieke hulpvraag naar deze les kan komen.

8: Werken leerlingen op de CSB met boeken of met laptops?

We combineren boeken met laptops. We vinden het belangrijk dat je vanuit boeken leert, maar we gebruiken ook laptops in de les om de lesstof actueel en interactief te maken. Vanaf de brugklas moet je een eigen laptop hebben, die je zelf kunt aanschaffen of via school kunt huren. Meer informatie is hier te vinden.

9: Hebben de leerlingen op de CSB een kluisje?

Ja, alle leerlingen in de onderbouw kunnen gebruikmaken van een kluisje.

10: Hoe beoordelen brugklasleerlingen de sfeer op de CSB?

Jaarlijks wordt op de CSB het brugklastevredenheidsonderzoek afgenomen. Uit deze enquête blijkt dat de leerlingen de CSB (o.a. onderwijs, mentoraat en activiteiten) positief beoordelen.

11: Hoeveel huiswerk wordt er op de CSB gegeven?

Naast het werken en leren tijdens de lessen wordt er verwacht dat een leerling thuis nog tijd aan school besteedt. De hoeveelheid tijd verschilt per leerling. Als er goed is gewerkt in de klas kan je rekenen op één tot anderhalf uur werk per dag. Voor de dag Millennium Skills heb je geen huiswerk.

12: Wat is een klassenvertegenwoordiger?

Als klassenvertegenwoordiger ben jij de contactpersoon tussen je klas en de school. Je praat met de mentor of leerjaarcoördinator over onderwerpen die bij jouw klasgenootjes spelen.

13: Wat is de Jongerenrechtbank?

De Jongerenrechtbank op de CSB bestaat uit leerlingen die zijn opgeleid door echte rechters, advocaten en openbaar aanklagers. Als een leerling een schoolregel overtreedt, wordt de zaak voorgelegd aan de Jongerenrechtbank in plaats van dat de school een sanctie oplegt. Dit gebeurt uiteraard in overleg met en na goedkeuring van de leerling en ouders. Het uitgangspunt van de Jongerenrechtbank is herstel, zodat we daarna op goede voet verder kunnen gaan.

14: Wat zijn de regels rondom mobiele telefoons?

De CSB is een smartphonevrije school. Dat betekent dat de leerlingen hun telefoon thuislaten of bij aankomst op school in hun kluisje opbergen. Gedurende de schooldag blijft de telefoon daar veilig opgeborgen. In noodgevallen zijn de leerlingen voor hun ouders goed bereikbaar via de receptie van de school. In de school hangen informatieschermen met het meest actuele rooster zodat zij altijd kunnen kijken waar ze heen moeten.

15: Wat is het beleid bij dyslexie?

Leerlingen met een dyslexie- of dyscalculieverklaring kunnen ondersteuning krijgen van de remedial teacher. Ze hebben ook recht op extra tijd bij toetsen. Daarnaast worden er op maat extra afspraken gemaakt in overleg met de mentor en zorgcoördinator.

16: Wat is het beleid bij aanname en doorstroom?

Het basisschooladvies is leidend bij de plaatsing in de brugklas. Op de CSB hebben we brugklassen voor mavo | mavo-havo | havo | havo-vwo | vwo. Gedurende het schooljaar wordt nauwlettend gekeken naar de ontwikkeling van de leerling op verschillende gebieden. Bij goede resultaten en een positieve werkhouding is doorstromen naar een hoger niveau mogelijk.

17: Hoe houdt de CSB contact met ouders?

In de eerste week van het schooljaar zijn er startgesprekken waar de leerling, samen met de ouder(s)/verzorgers, kennismaakt met de mentor. Daarnaast is er aan het begin van het schooljaar een algemene informatieavond, waarin de mentor belangrijke zaken bespreekt en hoe het gaat met de klas. Ouders kunnen in Magister de resultaten van hun kind volgen.

Halverwege het schooljaar zijn er voortgangsgesprekken tussen mentor, ouder en leerling, waarbij de leerling centraal staat en het voortouw neemt in het gesprek.
Daarnaast hebben wij een mooi Ouderportaal waar de ouders alle informatie kunnen vinden.

18: Wordt het vak Spaans aangeboden op de CSB?

Ja, op de CSB wordt het vak Spaans elementair aangeboden op de havo. Dit betekent dat je dit vak kunt kiezen in 4 havo en daar ook examen in kunt doen. Voor mavo en vwo is het vak (nog) niet beschikbaar.

19: Hebben jullie naschoolse activiteiten?

Zeker! In de brugklas kun je bij ons aan het (naschoolse) sportaanbod Topscore meedoen, lid worden van de fotografieclub, in een schoolband musiceren of deelnemen aan de sterrenkundeclub. Ook is het mogelijk om in een grote pauze te schaken of te tekenen. Natuurlijk organiseren we klassenactiviteiten en schoolfeesten.

20: Wat zijn de schoolkosten?

De CSB vraagt één keer per schooljaar een vrijwillige ouderbijdrage van € 120,00 om het onderwijs te verbeteren en leuker te maken. Daarnaast organiseren we schoolreizen voor verschillende leerjaren. De kosten hiervan worden individueel in rekening gebracht.

21: Waar staat de C van CSB voor?

Vanaf 2020 wordt het onderwijs op de CSB gegeven vanuit vijf kernwaarden, waarin (maatschappelijke) betrokkenheid en een onderzoekende houding naar elkaars overtuiging centraal staan. Daarmee is de stelling dat op de CSB er niet één algemeen geldende levensovertuiging leidend is. We delen één uitgangspunt: ieder mens mag een eigen levensovertuiging hebben. Er wordt op een positieve en nieuwsgierige manier gekeken naar de diversiteit aan opvattingen en identiteiten onder de medemens. Iedereen die dit onderschrijft, is welkom op de CSB.